torsdag 2 april 2015

Pocket Scrapbooking - Inserts

Idag tänkte jag visa hur jag gör inserts till mitt pocket scrapbooking som jag gör i ett uppslag per vecka.
Detta sätt att göra inserts har jag inspirerats av Shimelle. Längst ner i inlägget finns hennes video om hur du själv gör det. Jag tänkte dock visa i bild och text hur man gör.

Välj en plastficka som du vill använda. Jag valde en plastficka med 6 stycken 4x6 fickor.


Klipp sedan sönder plastfickan i mitten i sömen. Tänk dock på att det är viktigare att plastfickan med hållen som du ska sätta in i pärmen har en hel söm en den som du ska göra insert av. Så den till vänster ska ha en hel söm och den till höger gör det inget om sömen inte håller.


Den plastfickan till vänster kan du dekorera och sätta in bilder när du vill då den är som en extra liten plastficka. Medan den till höger måste du göra iordning innan du kan sätta in den i pärmen.
Här nedan är ett exempel på hur det kommer se ut i pärmen.


När du har satt in alla foton och dekorerat den högra plastfickan (den utan hål). Så ska du sätta ihop den med en 12x12 plastficka. Enklaste sättet att göra det är med washi tape eftersom du alltid kan ångra dig. :D Tejpa längst med hela sömen både på fram- och baksidan. Det därför det inte gör något om du råkar klippa sönder sömen på denna insert.Fördu tejpar helt enkelt igen den.


Bilden nedan visar slutresultatet på hur det blir med insert efter att du har tejpat ihop den. Den går alltså att öppna och stänga och ligger som en extra ficka över 12x12 plastfickan.


Hoppas ni förstår hur ni ska gå till väga annars kommer filmen från Shimelle som jag har blivit inspirerad av här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar